Zásady email marketingu

Zasílání nabídek emailem patří mezi hlavní pilíře efektivního online marketingu. Tato informace by pro Vás neměla být žádnou novinkou. Stejně tak všechny firmy a cestovní kanceláře to vědí a hojně jej využívají k prodeji svých produktů.

Chcete být také úspěšní na poli newsletterových kampaní? Připravili jsme pro Vás pár důležitých rad a zásad, kterými je dobré se řídit. Spolu s novým nástrojem v CeSYS Marketing Vám budou cennými spojenci v online prodeji zájezdů.

1 Otevření newsletteru

Jakýkoli geniální obsah nebo výhodné nabídky přijdou na zmar, pokud uživatel Váš newsletter ani neotevře. Kreativní a poutavý předmět může rozhodnout o úspěšnosti Vaší kampaně.
Při psaní předmětu, myslete na následující tipy:

  • Předmět by měl být kratší, uživatel ho tak přečte celý
  • Nebojte se ho pojmout vtipně
  • Upoutejte cenou zájezdu již v předmětu u mimořádně výhodných nabídek
  • Upozorněte na důležitost nabídek - “Ušetřete s námi 25 % za dovolenou”
  • Emotikony pomáhají upoutat pozornost oproti čistému textu
  • Nikdy nepište celý předmět velkými písmeny. Zvyšujete tak šanci, že email bude vyhodnocen jako spam

2 Cíl newsletteru

Jeden newsletter, jeden cíl. Většinou se Vám bude jednat o prodej zájezdů. Nicméně newsletter lze také využít k informování o nové službě na Vašem webu (např. zavedení online plateb), o nových zajímavých článcích v aktualitách, nabádat lidi, aby Vás sledovali a hodnotili na sociálních sítích a podobně.

Pokud takovýchto cílů máte víc a chcete k jejich dosažení využívat newsletter, pro každý z nich vždy vytvořte samostatnou kampaň. Nesnažte se vše obsáhnout do jednoho newsletteru.

Důvodem je to, že lidé často prohlíží emaily během jiné vykonávané činnosti a je tak těžké získat plnou pozornost uživatele. Dělejte proto newslettery jednoduché s jedním jasným záměrem.

3 Obsah newsletteru

3.1 Obrázky

Na první pohled nejvíce upoutají pozornost uživatelů k obsahu. Obrázky jsou důležité, ale jejich použití by se nemělo přehánět. Pokud zasíláte klientům nabídku zájezdů, zbytek newsletteru zkuste omezit na max. další 2 - 3 obrázky. Neomezená mobilní data stále nejsou tolik rozšířenou službou a uživatele nijak nepotěšíte zatížením jejich datových připojení.

K tomuto bodu se rovněž váže omezení velikosti obrázků v pixelech. Výrazně doporučujeme jakýkoli vkládaný obrázek předem upravit na maximální šířku 800 px. Při větším překročení nejen výrazně narůstá velikost emailu v MB, ale zároveň riskujete, že takto veliké obrázky vůbec poštovní klient uživateli nezobrazí.

Nezapomínejte na alternativní text. I když používáte obrázky menší jak 800 px, občas přesto dojde k jeho nezobrazení. Aby byl výsledný obsah smysluplný, je dobré k obrázkům vždy vyplnit tzv. alt text. Na místo prázdného místa se zobrazí Vámi nastavený text, obsahující popis daného obrázku.

3.2 Textový obsah

Pro text zde platí stejné zásady jako při psaní obsahu stránek na Vašem webu. Text čleňte do odstavců a nebojte se používat nadpisy. Uživatelé tak mohou rychle okem skenovat obsah a orientovat se v něm.

Nepřehánějte to ale s jeho délkou. Pište pouze to podstatné. Pokud Vaše newslettery obsahují více jak 200 slov, uživatele během čtení ztrácíte a tím i drahocenné konverze. Proto rovněž platí, že důležitá informace by měla být na začátku, ne na konci.

V newsletteru s nabídkou zájezdů pak omezte text na nutné minimum. Nechte vyniknout zájezdy, které by měly být hlavním bodem pozornosti.

3.3 Prvky vyzývající k provedení akce

Chybějící “call to action” je pravděpodobně jedna z hlavních příčin, proč Vaše kampaně nedosahují dobrých výsledků. Jedná se o prvky, které vyzývají uživatele k interakci. Takovýmto prvkem může být například tlačítko pod nabídkou termínu “Rezervujte online”.

3.4 Odkazy na webové stránky

Odkazy v newsletteru musí vést na relevantní obsah - vhodnou landing page. Jestliže chceme uživatele informovat o parkování na letišti, odkazujte přímo na vytvořenou stránku, která danou informaci obsahuje.

Text odkazu by pak měl být popisný. V příkladu s parkováním lze použít “Výhodné parkování na letišti”. Zásadně nepoužívejte fráze typu “Klikněte zde”.

3.5 Odkazy na sociální sítě

Nezapomínejte vkládat odkazy na sociální sítě. Vaše marketingové činnosti by na sebe měly navazovat. Odkaz na Vaši facebookovou stránku v patičce newsletteru berte jako povinnost pro každou Vaší kampaň. Uživatelé tak mají snadný přístup k sociální síti a mohou Vás začít sledovat.

4 Rozeslání kampaně

Máte kampaň připravenou? Skvělé! Nyní je potřeba rozhodnout, kdy se má kampaň doručit klientům. Správné načasování odeslání kampaně hraje klíčovou roli. V ideálním případě newsletter rozesíláte v době, kdy klient zrovna pročítá poštu. Jak si asi dokážete představit, vychytat načasování není jednoduché a u jednotlivých cílových skupin se liší.

4.1 Jak určit nejefektivnější čas?

a) Testování. Experimentujte s dny a časem. Procento otevřených emailů si zaznamenávejte a následně vyhodnoťte čas, který Vám funguje nejlépe.

b) Využijte časové intervaly, které na základě obecného statistického měření dosahují dobrých výsledků míry otevření emailů. Tato načasování určitě stojí za to vyzkoušet, nicméně nelze zaručit, že budou úspěšné i u Vašich klientů.

Dny

  • Dobré: Úterý, Středa, Čtvrtek
  • Průměrné: Pondělí, Pátek
  • Špatné: Sobota, Neděle

Čas

  • 6:00 - cílení na lidi, kteří pročítají poštu po probuzení
  • 10:00 - čtení pošty během jiné práce v kanceláři
  • 14:00 - lidé jsou více unavení, hledají rozptýlení
  • 22:00 - čtení pošty před spaním

5 Měření výsledků v Google Analytics

Jestliže využíváte na Vašem webu Google Analytics, bude se Vám hodit měření návštěvnosti z rozesílaných newsletterů. Pro rozpoznání uživatele, kteří přišli na stránky z odkazu v newsletteru slouží UTM parametry. Jedná se o značky, které se vkládají na konec odkazu.

UTM parametry a jejich doporučené hodnoty pro newsletter:

  • utm_source = newsletter
  • utm_medium = email
  • utm_campaign = název emailové kampaně

UTM parametrů existuje víc, ale pro začátek Vám budou stačit tyto 3. Uvedené parametry přidáte na konec odkazu v newsletteru (pozn. "šablonovač" v CeSYSu s těmito parametry již automaticky počítá). 

Příklad
Odkazujeme na: skoleni.cesys.info
Adresu doplníme o UTM parametry: skoleni.cesys.info?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nabidka2020

Příchozí návštěvy z tohoto odkazu rozeznáte v Google Analytics v akvizicích v rozdělení podle kampaní. Snadno tak můžete zkontrolovat, kolik Vám rozeslaný newsletter získal poptávek.

Pozn.: Pro rychlé a pohodlné nastavování odkazů s UTM můžete využít nástroj Campaign UTM Builder.

Copyright © 2008 - 2019 Darkmay s.r.o. - CeSYS Systém pro cestovní agentury